Jak zwalczać jesienną depresję

Sezon jesienny wiąże się nieodłącznie z pogorszeniem nastroju. Przyczyn takiego stanu jest wiele, a głównym z nich jest uciążliwy brak światła słonecznego, którego z kolei latem jest pod dostatkiem. Wśród innych czynników wymienia się także skrócenie dnia, zaburzenia rytmu dobowego, dietę ubogą w warzywa i owoce. Z jesienną chandrą trzeba walczyć, inaczej nasze problemy zaczną się pogłębiać. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą nam w tym niełatwym zadaniu.

Preparaty ziołowe

Dziurawiec zawiera fitohormony, które polepszają nastrój. Ta cenna roślina wpływa korzystnie na działanie wątroby, która odtruwa nasz organizm. Dziurawiec można przyjmować w formie tabletek, nalewek lub mieszanek ziołowych do parzenia i popijania. W trakcie terapii nie można korzystać z solarium, ponieważ wyciąg wzmaga pojawianie się przebarwień wywoływanych przez promieniowanie UV. Inne przydatne zioła to chmiel zwyczajny (lupulina dostępna w tabletkach), gorzka pomarańcza, dzika róża, żeń-szeń, owies, rozmaryn lekarski, koper włoski, lipa, lawenda, wierzba biała, wiesiołek. Najlepszym sposobem jest połączenie działania kilku roślin, np. w formie herbatki. Można również kupić gotowe mieszanki w wygodnej formie torebek ekspresowych.

Melatonina

W sezonie jesiennym zostaje zaburzony nasz naturalny cykl dobowy. Wszystkiemu winna jest niedostateczna ilość światła słonecznego, która reguluje naszą gospodarkę serotoninową. Serotonina wydziela się pod wpływem światła, a w miarę upływu dnia zaczyna przemieniać się w melatoninę, czyli substancję powodującą senność. Brak światła w dzień oznacza zatem wieczorne problemy z zasypianiem. Wyregulowanie cyklu dobowego ułatwi przyjmowanie syntetycznej melatoniny w tabletkach. Preparat należy przyjmować godzinę przed planowanym pójściem do łózka.

Terapia światłem

Skuteczna okazuje się również fototerapia, czyli leczenie za pomocą światła. Metoda polega na wykonywaniu kilkudziesięciominutowych sesji, podczas których pacjent jest naświetlany lampami o dużej mocy. Można również kupić własną lampę, która jest przeznaczona do użytku domowego. Większość osób zauważa poprawę samopoczucia już po dwóch sesjach trwających 30 – 60 minut. Jest to najszybsza metoda poprawy nastroju, jednak nie zapewnia trwałego efektu – sesje najlepiej powtarzać każdego dnia.

Więcej porad znajdziesz na http://aptekaodpokolen.pl/Jesienne-smutki-sezonowe-zaburzenie-afektywne-news-pol-1476786370.html.